Please use this identifier to cite or link to this item: http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1177
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cruz, Gilmar de Carvalho
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795902D1por
dc.contributor.referee1Finck, Silvia Christina Madrid
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4227358Z3por
dc.contributor.referee2Tassa, Khaled Omar Mohamad El
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777770H8por
dc.creatorDistefano, Fabiane
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4221142Y6por
dc.date.accessioned2017-07-21T20:31:21Z-
dc.date.available2015-04-28
dc.date.available2017-07-21T20:31:21Z-
dc.date.issued2014-11-28
dc.identifier.citationDISTEFANO, Fabiane. Physical Education and School Inclusion: a look at the Municipal Plan for Education and the Course curriculum for Physical Education in the Perspective of Inclusion. 2014. 86 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2014.por
dc.identifier.urihttp://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1177-
dc.description.abstractThis study aims to focus on the analysis of tenets of legal and guiding documents of Education / Physical Education, from the municipal public system of education of the city of Ponta Grossa - PR, regarding the inclusion of students with disabilities. The main question we sought to answer in this study was: What are the tenets of legal and guiding documents of Education/ Physical Education, on a view of the inclusion of students with disabilities, from the municipal public school system of the city of Ponta Grossa - PR? For the theoretical foundation of the research it was used the following studies: Santos (1999) to debate about the multicultural construction of equality and difference, Gomes Almeida & Bracht (2010) to discuss the differences and challenges of Physical Education at school, Bauman (2010, 1999) to discuss about modernity, Rodrigues (2010), Mendes (2006), Costa (2010) and Mittler (2003) to address inclusive education, Cruz (2008), and Chicon (2007), to discuss Inclusive Physical Education. The investigation was based upon contents analysis by Bardin (1977) and it analyzed the Municipal Education Plan of the city of Ponta Grossa (PMEPG, 2008- 2018) and the Course Curriculum for Physical Education of the City of Ponta Grossa - PR (MCEFPG, 2013) . The documents analyzed were obtained under the authorization of the Municipal Board of Education of the city of Ponta Grossa. In regard to the Municipal Education Plan, it was found that it adopts the perspective of total inclusion. However, it is clear the absence of a debate in face of the accumulated theoretical framework, as for, the document does not appertain to how the inclusion will effectively occur within the school. Heading to the same direction, the Course Curriculum for Physical Education likewise, does not present a theoretical framework capable of offering a base for the discussion about inclusion, as in many occasions, its proposed contents and objectives are transcripts of the Parameters of the National Curriculum, requiring a major depth to support the pedagogical work of the teacher with students with disabilities.eng
dc.description.resumoEste trabalho tem como objetivo de pesquisa analisar os pressupostos dos documentos legais e orientadores da Educação/Educação Física, do sistema público municipal do ensino da cidade de Ponta Grossa – PR, em relação à inclusão dos alunos com deficiência. A questão central da pesquisa que buscamos responder foi: Quais são os pressupostos dos documentos legais e orientadores da Educação/Educação Física, na perspectiva da inclusão dos alunos com deficiência, do sistema público municipal de ensino da cidade de Ponta Grossa – PR? Para a fundamentação teórica da pesquisa utilizamos os seguintes estudos: Santos (1999) para debater a construção multicultural da igualdade e da diferença; Gomes, Almeida e Bracht (2010) para discutir a diferença e os desafios da Educação Física Escolar; Bauman (2010, 1999) para discutir sobre a modernidade; Rodrigues (2010), Mendes (2006), Costa (2010) e Mittler (2003) para tratar da educação inclusiva; Cruz (2008) e Chicon (2007), para discutir a Educação Física Inclusiva. A investigação foi pautada na Análise de Conteúdo (BARDIN,1977) e analisou o Plano Municipal de Educação da cidade de Ponta Grossa (PMEPG, 2008- 2018) e a Matriz Curricular de Educação Física do Município de Ponta Grossa – PR (MCEFPG, 2013). Os documentos analisados foram obtidos a partir da autorização da Secretaria Municipal de Educação da cidade de Ponta Grossa. No que diz respeito ao Plano Municipal de Educação, constatou-se que o mesmo adota a perspectiva da inclusão total. Entretanto, é nítida a ausência de debate frente ao referencial teórico acumulado, bem como, o documento não se refere à forma como a inclusão se dará efetivamente dentro da escola. Na mesma direção, a Matriz Curricular da Educação Física também não apresenta um referencial teórico que embase a discussão sobre a inclusão, sendo que em muitos momentos, seus conteúdos e objetivos propostos são transcrições dos Parâmetros Curriculares Nacionais, necessitando de maior profundidade para subsidiar o trabalho pedagógico do professor para com o aluno com deficiência.por
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-07-21T20:31:21Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Fabiane Distefano.pdf: 2153543 bytes, checksum: 8ee65e7eee2a3dfca8398acc9e455f58 (MD5) Previous issue date: 2014-11-28en
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSApor
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopor
dc.publisher.initialsUEPGpor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjecteducação fisica escolarpor
dc.subjectinclusãopor
dc.subjectPlano Municipal de Educaçãopor
dc.subjectMatriz Curricular da Educação Físicapor
dc.subjectphysical education at schooleng
dc.subjectinclusioneng
dc.subjectMunicipal Education Planeng
dc.subjectcourse curriculum for Physical Educationeng
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.titleEDUCAÇÃO FÍSICA E INCLUSÃO ESCOLAR: UM OLHAR SOBRE O PLANO MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO E A MATRIZ CURRICULAR DE EDUCAÇÃO FÍSICA NA PERSPECTIVA DA INCLUSÃOpor
dc.title.alternativePhysical Education and School Inclusion: a look at the Municipal Plan for Education and the Course curriculum for Physical Education in the Perspective of Inclusioneng
dc.typeDissertaçãopor
Appears in Collections:Programa de Pós - Graduação em Educação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Fabiane Distefano.pdf2.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.