Please use this identifier to cite or link to this item:
http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1184
metadata.dc.type: | Tese |
Title: | EDUCAÇÃO, ESCOLA E INSTITUIÇÕES DE CONTRATURNO SOCIAL NA CIDADE DE PONTA GROSSA: ENTRECRUZAMENTOS DE VALORES E REPRESENTAÇÕES POR DIFERENTES VOZES |
Other Titles: | Education, school and institutions of the social counter-round school in the city of Ponta Grossa: intercrossing of values and representations by different voices |
metadata.dc.creator: | Serpe, Bernadete Machado |
metadata.dc.contributor.advisor1: | Rosso, Ademir José |
metadata.dc.contributor.referee1: | Schimanski, Edina |
metadata.dc.contributor.referee2: | Cruz, Gilmar de Carvalho |
metadata.dc.contributor.referee3: | Menin, Maria Suzana de Stefano |
metadata.dc.contributor.referee4: | Trejos-castilhos, Elizabeth |
metadata.dc.description.resumo: | Esta tese resulta da confluência de quatro estudos que tiveram como eixo central e elemento comum a construção de valores – justiça e respeito. A descrição e análise referem-se ao papel de quatro grupos de sujeitos nessa construção: crianças e adolescentes, pais e/ou responsáveis legais, educadores sociais, e, professores e pedagogos. A pesquisa envolveu um viés teórico interdisciplinar relacionando a psicologia e sociologia educacional. Para tanto, apoiou-se em três vertentes teóricas: Psicologia e Epistemologia Genética que estuda o sujeito epistêmico; Teoria das Representações Sociais que estuda o sujeito social; e, a Teoria Dialógica que busca a emancipação do sujeito. A investigação busca responder algumas perguntas e a principal foi: quais as representações, que os alunos do ensino fundamental da escola pública, pais, professores, pedagogos e educadores sociais apresentam sobre escola, educação e valores? Para tentar responder essa questão, nosso objetivo foi investigar as representações sobre o processo educacional abrangendo família, escola e valores; e o seu dimensionamento por distintas vozes, que envolvem o olhar para crianças e adolescentes em situação de vulnerabilidade social atendidos em instituições de contraturno social na cidade de Ponta Grossa. A hipótese sustentada é de que se a família não trabalhar esses valores, em seu caráter convencional, e se a escola abstiver-se ou renegar essa função, os alunos terão um déficit no desenvolvimento desses conceitos e acabarão por reproduzir em sua vida particular e social os contravalores. Para reduzir o campo de estudo, escolhemos investigar as crianças e adolescentes em situação de vulnerabilidade social. A investigação de campo compreendeu a pesquisa etnográfica e o método clínico piagetiano, em que 624 sujeitos, entre os quatro grupos, responderam a questionários e entrevistas. As observações das crianças e adolescentes aconteceram em duas instituições de contraturno social. A análise das informações combina a análise de conteúdo com o auxílio do software ATLAS. ti, e a análise dos relatórios emitidos pelos softwares ALCESTE, EVOC, SIMI e SPSS. Os resultados da investigação enfatizam que: 1) há urgência em rever a relação conflituosa entre família-escola, que ocasiona a repulsa da escola pelos alunos; 2) é também de responsabilidade da escola a educação em valores; 3) as posturas antagônicas ao ambiente escolar, apresentadas pelos alunos, geralmente é uma resposta às situações preconceituosas e discriminatórias vivenciadas nesse espaço; e 4) as representações sociais dos sujeitos convergem para um olhar de esperança, embora suas práticas estejam centradas em posturas unilaterais. |
Abstract: | This thesis results from the confluence of four studies that had as central axis and common element the building values - justice and respect. The description and analysis refer to the role of four groups of subjects in this construction: children and teenagers, parents and / or legal guardians, social educators, and, teachers and pedagogues. The research involved a theoretical unbiased interdisciplinary relating the psychology and educational sociology. Therefore, based on three theoretical lines: Psychology and Genetic Epistemology that studies the epistemic subject;Theory of Social Representations that studies the social subject; and Dialogical Theory that seeks the emancipation of the subject. The investigation tries to reply some questions and the main one was: what are the representations that the elementary school students of public schools, parents, teachers, pedagogues and social educators have about school, education and values? To try to answer this question, our objective was to investigate the representations of the educational process covering family, school and values, and its dimensioning by different voices, that involving to look at the children and teenagers in socially vulnerable situation seen in institutions of the social counter-round school in the city of Ponta Grossa. The hypothesis is that if the family does not work these values, in its conventional character, and if the school refrains or deny this function, students will have a deficit in the development of these concepts and eventually reproduce in his private and social life inadequate values. For reduce the field of study, we chose to investigate children and adolescents in situations of social vulnerability. The field investigate included the ethnographic research and the piagetian clinical method, in which 624 subjects, among the four groups, replied questionnaires and interviews. Observations of the children and adolescents took in two institutions of the social counter-round school. The analysis of information combines the analysis of the content with the help of the ATLAS.ti software and the analysis of the reports issued by ALCESTE software, EVOC, SIMI and SPSS. The results of the research emphasizes that: 1) there is urgency to review the conflicting relationship between family-school, which causes the repulsed of the school for the students; 2) is also the responsibility of school the values education; 3) the antagonistic postures to the school environment, presented by the students, it is usually a response to prejudiced and discriminatory situations experienced in this space; and 4) the social representations of the subjects converge to a look of hope, though their practices are centered on unilateral attitudes. |
Keywords: | valores crianças e adolescentes relação família-escola vulnerabilidade social epistemologia genética representações sociais values children and teenagers family-school relations |
metadata.dc.subject.cnpq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
metadata.dc.language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | BR |
Publisher: | UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA |
metadata.dc.publisher.initials: | UEPG |
metadata.dc.publisher.department: | Educação |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Educação |
Citation: | SERPE, Bernadete Machado. Education, school and institutions of the social counter-round school in the city of Ponta Grossa: intercrossing of values and representations by different voices. 2015. 271 f. Tese (Doutorado em Educação) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2015. |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1184 |
Issue Date: | 24-Mar-2015 |
Appears in Collections: | Programa de Pós - Graduação em Educação |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Bernadete Machado Serpe.pdf | 2.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.