Please use this identifier to cite or link to this item: http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1222
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rosso, Ademir José
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703673P6por
dc.contributor.referee1Cerri, Luis Fernando
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791435E2por
dc.contributor.referee2Ern, Edel
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728529E3por
dc.creatorIstschuk, Maria Eutemia
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4730761U9por
dc.date.accessioned2017-07-21T20:31:32Z-
dc.date.available2008-04-04
dc.date.available2017-07-21T20:31:32Z-
dc.date.issued2007-12-10
dc.identifier.citationISTSCHUK, Maria Eutemia. A ORGANIZAÇÃO DO ENSINO DE FÍSICA NAS ESCOLAS ESTADUAIS DA CIDADE DE PONTA GROSSA: A PARTE DIVERSIFICADA DO CURRÍCULO. 2007. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2007.por
dc.identifier.urihttp://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1222-
dc.description.abstractThis essay is about the curriculum and the teaching and learning process of physics in high school teaching. It aimed at identifying the changes that took place in the period of 1999 up to 2004 in physics teaching, in terms of schedule time, content, and new subjects of the curriculum Diversified Part, elapsed from the do Art. 26 of LDB 9394/96. It was theoretically based on authors such as Moreira A. (1995, 2003, 2004, 2005), Silva (1996) and Lopes (2004, 2006), Apple (2006), Giroux (1988), Forquin (1993, 1996), Sacristán (2000) and Goodson (1995). Its character was exploratory and document research, by following a qualitative approach. It was accomplished among with six state schools of Ponta Grossa. Indicator sources were constituted by curricular matrixes, course plans, pedagogic political project, laws, resolutions and interviews made with directors, representatives of the pedagogical group, teachers and a representative of the Education Regional Center. The information analysis refers to the Common National Basis (BNC) and the subjects of the Diversified Part (PD) related to the Physics. Content analysis was used for indicators treatment. The results demonstrate that on practical aspect the law compliance was risked by administrative political matters in local and state sphere of action that resulted in content and schedule time dilution between PD and BNC. The choice for curricular organization of the form of knowledge disciplinarization promoted a fragmentation on the curriculum, in a way that risks the teaching and learning process of physics subject.eng
dc.description.resumoEsta dissertação trata do currículo e do processo ensino-aprendizagem de Física no Ensino Médio. Objetivou identificar as mudanças ocorridas no período de 1999 até 2004 no ensino de Física, em termos de carga horária, conteúdo e novas disciplinas da Parte Diversificada do currículo, em decorrência do Art. 26 da LDB 9394/96. Fundamentou-se teoricamente em autores como Moreira A. (1995, 2003, 2004, 2005), Silva (1996) e Lopes (2004, 2006), Apple (2006), Giroux (1988), Forquin (1993, 1996), Sacristán (2000) e Goodson (1995). Teve caráter de pesquisa documental e exploratória, seguindo uma abordagem qualitativa. Foi realizada junto a seis escolas estaduais de PG. Constituíram fontes de indicadores, as matrizes curriculares, planos de curso, projeto político pedagógico, leis, deliberações e entrevistas realizadas com diretores, representantes da equipe pedagógica, professores e um representante do Núcleo Regional de Educação. A análise das informações se referem à Base Nacional Comum (BNC) e as novas disciplinas da Parte Diversificada (PD) relacionadas com a Física. Utilizou-se da análise de conteúdo para o tratamento dos indicadores. Os resultados demonstram que no aspecto prático o cumprimento da lei ficou comprometido por questões político administrativas em âmbito estadual e local que resultaram em diluição de conteúdo e carga horária entre PD e BNC. A opção pela organização curricular da forma de disciplinarização do conhecimento promoveu uma fragmentação no currículo, de modo a comprometer o processo de ensino-aprendizagem da disciplina de Física.por
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-07-21T20:31:32Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Maria Eutemia.pdf: 1993207 bytes, checksum: e8444b9c80ab524ff93c84592470c5ed (MD5) Previous issue date: 2007-12-10en
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSApor
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopor
dc.publisher.initialsUEPGpor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectensino-aprendizagempor
dc.subjectcurrículopor
dc.subjectparte diversificadapor
dc.subjectfísicapor
dc.subjectteaching and learningeng
dc.subjectcurriculumeng
dc.subjectdiversified parteng
dc.subjectphysicseng
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.titleA ORGANIZAÇÃO DO ENSINO DE FÍSICA NAS ESCOLAS ESTADUAIS DA CIDADE DE PONTA GROSSA: A PARTE DIVERSIFICADA DO CURRÍCULOpor
dc.typeDissertaçãopor
Appears in Collections:Programa de Pós - Graduação em Educação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Maria Eutemia.pdf1.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.