Please use this identifier to cite or link to this item: http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1240
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Burak, Dionisio
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703629P7por
dc.contributor.referee1Brandt, Célia Finck
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700553P5por
dc.contributor.referee2Guerios, Ettiene Cordeiro
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728735Z3por
dc.contributor.referee3Klüber, Tiago Emanuel
dc.contributor.referee3Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4742212A0por
dc.contributor.referee4Baccon, Ana Lúcia Pereira
dc.contributor.referee4Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4753894H9por
dc.creatorKaviatkovski, Marinês Avila de Chaves
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702368Z1por
dc.date.accessioned2017-07-21T20:31:36Z-
dc.date.available2017-05-31
dc.date.available2017-07-21T20:31:36Z-
dc.date.issued2017-03-09
dc.identifier.citationKAVIATKOVSKI, Marinês Avila de Chaves. The practices of mathematical modeling within the scope of elementary education: a view based on experience reports. 2017. 166 f. Tese (Doutorado em Educação) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2017.por
dc.identifier.urihttp://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1240-
dc.description.abstractThis work presents an analysis of how Mathematical Modeling is being inserted in the school context, in the field of an investigation that seeks to answer what the Reports of Experience point to regarding the practices of Mathematical Modeling, within the scope of Elementary Education. The research design is predominantly qualitative / interpretative. The data was obtained through documentary research. The treatment of the data occurred according to the meta-analysis in Larocca, Rosso and Souza (2005). The objective of the research is to point out, after analytical reflections on the experience reports, what is shown in the Mathematical Modeling practices presented in the events of Mathematics Education, within the scope of Elementary Education. We analyzed 76 reports of experience presented and included in the annals of the main specific events of Mathematical Modeling and Mathematical Education, in which Mathematical Modeling is thematized, in the editions realized in-between 2005 to 2014. We utilized as theoretical grounds the contributions of authors: which discusses the nature and methodology of Mathematical Education (Rius, 1989a, 1989b), author who bases the aspects and analysis of the data of a qualitative research (Bardin, 2011), as well as authors that discuss the practices of Mathematical Modeling (D’Ambrosio, 1999; Burak, 1992, 2010; Burak; Klüber, 2008, 2010), as well as authors who discuss the Education (Freire, 1981, 2002, 2005, Vygotsky,1984). The results of the research indicate that the Modeling practices, within the scope of Elementary Education: i) provides a learning with meaning and sense to the students; ii) contemplate all fields of Mathematics; iii) value students' knowledge; iv) promote dialogue and interaction among students; v) modify the way students perceive Mathematics, among other aspects.eng
dc.description.resumoEste trabalho apresenta uma análise de como a Modelagem Matemática vem sendo inserida no contexto escolar, no campo de uma investigação que busca responder o que os Relatos de Experiência apontam a respeito das práticas de Modelagem Matemática, no âmbito do Ensino Fundamental. O delineamento da pesquisa é predominantemente de natureza qualitativa/interpretativa. Os dados foram obtidos por meio de uma pesquisa documental e o tratamento desses dados ocorreu conforme pressupostos da meta-análise em Larocca, Rosso e Souza (2005). O objetivo da pesquisa é apontar, após reflexões analíticas sobre os Relatos de Experiência, o que se mostra sobre as práticas de Modelagem Matemática apresentadas nos eventos de Educação Matemática, no âmbito do Ensino Fundamental. Foram analisados 76 Relatos de Experiência apresentados e constantes nos anais dos principais eventos específicos de Modelagem Matemática e da Educação Matemática, nos quais a Modelagem Matemática é tematizada, nas edições do período de 2005 a 2014. Utilizaram-se as contribuições dos seguintes autores como fundamentação teórica: autor que discute a natureza e a metodologia da Educação Matemática (Rius, 1989a, 1989b), autor que fundamenta os aspectos e a análise dos dados de uma pesquisa qualitativa (Bardin, 2011), autores que discutem as práticas de Modelagem Matemática (D’Ambrosio, 1999; Burak, 1992, 2010; Burak; Klüber, 2008, 2010), bem como autores que discutem a Educação (Freire, 1981, 2002, 2005, Vygotsky,1984). Os resultados da pesquisa apontam que as práticas de Modelagem, no âmbito do Ensino Fundamental: i) proporcionam uma aprendizagem com significado e sentido para os estudantes; ii) contemplam todos os campos da matemática; iii) valorizam o saber dos estudantes; iv) favorecem o diálogo e a interação dos estudantes; v) modificam a maneira como os estudantes percebem a matemática, entre outros aspectos.por
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-07-21T20:31:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MARINES_KAVIATKOVSKI_TESE.pdf: 2879712 bytes, checksum: 7349d2c82ccd0bf9aa6ba76a35804628 (MD5) Previous issue date: 2017-03-09en
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSApor
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopor
dc.publisher.initialsUEPGpor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectModelagem Matemáticapor
dc.subjecteducação matemáticapor
dc.subjectrelatos de experiênciapor
dc.subjectEnsino Fundamentalpor
dc.subjectMathematical Modelingeng
dc.subjectmathematics educationeng
dc.subjectreports of experienceeng
dc.subjectElementary Educationeng
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.titlePRÁTICAS DE MODELAGEM MATEMÁTICA NO ÂMBITO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UM OLHAR A PARTIR DE RELATOS DE EXPERIÊNCIApor
dc.titlePRÁTICAS DE MODELAGEM MATEMÁTICA NO ÂMBITO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UM OLHAR A PARTIR DE RELATOS DE EXPERIÊNCIApor
dc.title.alternativeThe practices of mathematical modeling within the scope of elementary education: a view based on experience reportseng
dc.title.alternativeThe practices of mathematical modeling within the scope of elementary education: a view based on experience reportseng
dc.typeTesepor
Appears in Collections:Programa de Pós - Graduação em Educação

Files in This Item:
File SizeFormat 
MARINES_KAVIATKOVSKI_TESE.pdf2.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.