Please use this identifier to cite or link to this item:
http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/3440
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Pereira, Ana Lúcia | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | lattes.cnpq.br | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Costa, Cristina | - |
dc.contributor.referee2 | Freire, Leila Ines Follmann | - |
dc.contributor.referee3 | Lucas, Lucken Bueno | - |
dc.contributor.referee4 | Paula, Lucimara Cristina de | - |
dc.creator | Jesuz, Danilo Augusto Ferreira de | - |
dc.creator.Lattes | lattes.cnpq.br | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-08-16T11:15:05Z | - |
dc.date.available | 2021-08-16 | - |
dc.date.available | 2021-08-16T11:15:05Z | - |
dc.date.issued | 2021-07-14 | - |
dc.identifier.citation | JESUZ, Danilo Augusto Ferreira de. Influências das tecnologias digitais no processo formativo: percepções de estudantes do ensino médio. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2021. | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/3440 | - |
dc.description.abstract | Inserted in a context that investigates Digital Technologies (DT) in Basic Education (EB), this research has as its central objective to identify the relationships that high school students establish with and from Digital Technologies and their influence on their training process. As an epistemological contribution, we adopt Pierre Bourdieu's theory of practice. We draw on the theoretical constructs of Pierre Bourdieu, Paulo Freire, and Pierre Lévy to discuss aspects related to Basic Education, Digital Technologies, and the social contexts in which our object is inserted. The corpus of this investigative study of a quali-quantitative nature, 408 high school students or technical education integrated to high school from four public institutions, located in the north of Paraná. Data were collected through an electronic questionnaire. The methodological assumptions include the association between Discursive Textual Analysis from the perspective of Moraes and Galiazzi (2016); Cluster Analysis from the perspective of Battaglia, Di Paola; Fazio (2016), and Graph Analysis inspired by the Theory of Social Representation from the perspective of Pereira (1997). As the main results of this study, we identified that the relationships that students establish with Digital Technologies are, for the most part, based on the consumption of media information. The pedagogical practices involved in the educational process, also influenced by the transmissivity unilateral relationships, find fertile ground in the traditional educational process, and, in this regard, contribute little in terms of qualitatively enhancing educational practices. In another perspective, we identified contributions to the students' learning process, in the peculiar pedagogical practices, those based on dialogue, interaction, interactivity, and collaborative process, aspects that excel in critical and, therefore, emancipatory education. It remains for us then the task of making this particular, the general in Basic Education. This is the challenge, this is our utopia! | pt_BR |
dc.description.resumo | Inserida em contexto que investiga as Tecnologias Digitais (TD) na Educação Básica (EB), a presente pesquisa tem como objetivo central identificar as relações que estudantes do Ensino Médio estabelecem com e a partir das Tecnologias Digitais e as influências destas no seu processo formativo. Como aporte epistemológico adotamos a teoria da prática de Pierre Bourdieu. Pautamo-nos nos construtos teóricos de Pierre Bourdieu, Paulo Freire e Pierre Lévy para discutir aspectos atinentes a Educação Básica, a Tecnologias Digitais e os contextos sociais ao qual nosso objeto está inserido. Compõe o corpus deste o estudo investigativo de natureza quali-quantitativa, as respostas a um questionário eletrônico, de 408 estudantes do Ensino Médio ou Ensino Técnico Integrado ao Médio de quatro instituições públicas, situadas no norte do Paraná. Os pressupostos metodológicos que fundamentaram o tratamento e a interpretação dos dados foram a Análise Textual Discursiva (ATD) na perspectiva de Moraes e Galiazzi (2016); a Análise de Cluster (ACl) na perspectiva de Battaglia, Di Paola e Fazio (2016) e a Análise de Grafos inspirada na Teoria da Representação Social (RS), na perspectiva de Pereira (1997). Como principais resultados desse estudo identificamos que as relações que os estudantes estabelecem com as Tecnologias Digitais estão, majoritariamente, pautadas no consumo das informações mediáticas. As práticas pedagógicas envolvidas no processo educacional, influenciadas também pelas relações unilaterais transmissivas encontram terreno fértil no processo educativo tradicional (bancário) e, nessa perspectiva, pouco contribuem no que tange a potencializar qualitativamente as práticas educativas. Em outro viés, identificamos contributos para com o processo de aprender dos estudantes, nas práticas pedagógicas peculiares, aquelas pautadas no diálogo, na interação, na interatividade e em processo colaborativo, aspectos que primam por uma educação em viés crítico-emancipatório. Resta-nos então a tarefa de fazer deste particular, o geral na Educação Básica. Eis o desafio, eis a nossa utopia! | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Angela Maria de Oliveira (amolivei@uepg.br) on 2021-08-16T11:15:05Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 811 bytes, checksum: e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 (MD5) Danilo Augusto Ferreira de Jesuz.pdf: 3725994 bytes, checksum: fc2a3fabf237d74df9c58985c7ac4e0e (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2021-08-16T11:15:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 811 bytes, checksum: e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 (MD5) Danilo Augusto Ferreira de Jesuz.pdf: 3725994 bytes, checksum: fc2a3fabf237d74df9c58985c7ac4e0e (MD5) Previous issue date: 2021-07-14 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Estadual de Ponta Grossa | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Departamento de Educação | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | pt_BR |
dc.publisher.initials | UEPG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ | * |
dc.subject | Tecnologias Digitais | pt_BR |
dc.subject | Práticas pedagógicas | pt_BR |
dc.subject | Ensino Médio | pt_BR |
dc.subject | Educação crítica | pt_BR |
dc.subject | Pierre Bourdieu | pt_BR |
dc.subject | Digital Technologies | pt_BR |
dc.subject | Pedagogical practices | pt_BR |
dc.subject | High school | pt_BR |
dc.subject | Critical education | pt_BR |
dc.subject | Pierre Bourdieu | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
dc.title | Influências das tecnologias digitais no processo formativo: percepções de estudantes do ensino médio | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.contributor.instituicao-banca1 | Universidade de Durham | pt_BR |
dc.contributor.instituicao-banca2 | Universidade Estadual de Ponta Grossa | pt_BR |
dc.contributor.instituicao-banca3 | Universidade Estadual do Norte do Paraná | pt_BR |
dc.contributor.instituicao-banca4 | Universidade Estadual de Ponta Grossa | pt_BR |
Appears in Collections: | Programa de Pós - Graduação em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Danilo Augusto Ferreira de Jesuz.pdf | tese completa em pdf | 3.64 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License