Please use this identifier to cite or link to this item: http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1179
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Subtil, Maria José
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707744H9por
dc.contributor.referee1Campos, Névio de
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4776641H6por
dc.contributor.referee2Gadini, Sérgio Luis
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791806A6por
dc.contributor.referee3Trojan, Rose Meri
dc.contributor.referee3Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761210A5por
dc.contributor.referee4Fiuza, Alexandre Felipe
dc.contributor.referee4Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790738P7por
dc.creatorVendrami, Georgeana Lanzini
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4210768Y0por
dc.date.accessioned2017-07-21T20:31:22Z-
dc.date.available2015-06-01
dc.date.available2017-07-21T20:31:22Z-
dc.date.issued2015-03-24
dc.identifier.citationVENDRAMI, Georgeana Lanzini. Maestro Paulino Conservatory (1971-2014) in the context of formation of the cultural field in Ponta Grossa (PR): possibilities and limits of promoting musical culture as an element of humanization. 2015. 244 f. Tese (Doutorado em Educação) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2015.por
dc.identifier.urihttp://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1179-
dc.description.abstractThis study analyzes political and social-historical determinations that characterize Maestro Paulino Martins Alves Conservatory (CMP) in Ponta Grossa, Parana, from 1971 to 2014. The objectives of the research were: 1) understand the nature and the educational and cultural dimension of the CMP from the empirical particularities that characterize its internal movement and its external intervenients; 2) problematize the possibilities and limits of the CMP in giving access to musical culture as an element of humanization of senses of the population who attends there, having in mind the molds of its genesis, from its development and its concretion in the city of Ponta Grossa living. The arguments of this thesis is mainly based on Marx‟s theorical and methodological principles, especially in the ontological dimension of the esthetic and social thinking developed by Marx and Engels that recognize the art as one of the ways of object of the social being. According to this perspective, arguments formulated by Lukács about the art are taken into account, the process of the constitution of the man in its whole and its role in the human emancipation. This research involved relative theoretical studies on the literature review and its documental analysis and empirical studies through interviews and questionnaires aimed to candidates, students, applicants, teachers and directors of the CMP, public administrators of the culture and cultural agents from the city of Ponta Grossa, and they were analyzed from a qualitative approach. The results of the research allow us to say that, regardless all limitations on material, political and human behalf on the CMP as a public institution of musical teaching, the educational process developed promotes a resizing of the conceptions, expectations, objectives and knowledge about music, art and culture of the students who were there, which contributes to the legitimation of a different social position in relation to the development of the human senses of the amount of people from Ponta Grossa who attends this place.eng
dc.description.resumoEste estudo analisa as determinações políticas e sócio-históricas que caracterizaram o Conservatório Maestro Paulino Martins Alves (CMP) de Ponta Grossa, Paraná, durante o período compreendido entre os anos 1971 e 2014. Os objetivos da pesquisa foram: 1) compreender a natureza e a dimensão educacional e cultural do CMP a partir das evidências empíricas do seu movimento interno e dos seus intervenientes externos; 2) problematizar as possibilidades e limites do CMP na promoção do acesso à cultura musical como elemento de humanização dos sentidos à população que o frequenta, tendo em vista os moldes da sua gênese, do seu desenvolvimento e da sua concreção na realidade ponta-grossense. A argumentação da tese sustenta-se prioritariamente nos fundamentos teórico-metodológicos marxistas, especialmente na dimensão ontológica do pensamento estético e social desenvolvido por Marx e Engels que reconhece a arte como uma das formas de objetivação do ser social. Em consonância a essa perspectiva, são consideradas as argumentações formuladas por Lukács sobre a arte, o processo de constituição do homem em sua generidade e seu papel na emancipação humana. A pesquisa envolveu estudos teóricos relativos à revisão de literatura e à análise documental e estudos empíricos por meio de entrevistas e questionários dirigidos a candidatos, alunos, egressos, professores e diretores do CMP, gestores públicos da cultura e agentes culturais da cidade de Ponta Grossa, analisados a partir de uma abordagem qualitativa. Os resultados da pesquisa permitem afirmar que, não obstante todas as limitações de ordem material, política e humana que incidem no CMP como instituição pública de ensino musical, o processo educativo desenvolvido promove um redimensionamento das concepções, expectativas, objetivos e conhecimentos sobre música, arte e cultura dos alunos que o acessaram, o qual colabora tanto para a legitimação de um posicionamento social distinto quanto para o desenvolvimento dos sentidos humanos da parcela da população de Ponta Grossa que o acessa.por
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-07-21T20:31:22Z (GMT). No. of bitstreams: 1 GEORGEANA VENDRAMI.pdf: 4460195 bytes, checksum: 380e1a081c9bcedfa48c4ecf04dc6c07 (MD5) Previous issue date: 2015-03-24en
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSApor
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopor
dc.publisher.initialsUEPGpor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectConservatório de músicapor
dc.subjectpolíticas culturaispor
dc.subjectCulturapor
dc.subjectsociedadepor
dc.subjectPonta Grossapor
dc.subjectmusic conservatoryeng
dc.subjectcultural politicseng
dc.subjectcultureeng
dc.subjectsocietyeng
dc.subjectPonta Grossaeng
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.titleConservatório Maestro Paulino (1971-2014) no contexto da formação do campo cultural em Ponta Grossa (PR): possibilidades e limites de promoção da cultura musical como elemento de humanizaçãopor
dc.title.alternativeMaestro Paulino Conservatory (1971-2014) in the context of formation of the cultural field in Ponta Grossa (PR): possibilities and limits of promoting musical culture as an element of humanizationeng
dc.typeTesepor
Appears in Collections:Programa de Pós - Graduação em Educação

Files in This Item:
File SizeFormat 
GEORGEANA VENDRAMI.pdf4.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.