Please use this identifier to cite or link to this item: http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2138
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Camilo Junior, Alexandre
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785298U2por
dc.contributor.referee1Benvenho, Adriano Reinaldo Viçoto
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769997Y6por
dc.contributor.referee2Andrade, André Vitor Chaves de
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779269Z8por
dc.creatorLara, Heterson Luiz de
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4494233E5por
dc.date.accessioned2017-07-24T19:45:50Z-
dc.date.available2016-12-22
dc.date.available2017-07-24T19:45:50Z-
dc.date.issued2016-09-30
dc.identifier.citationLARA, Heterson Luiz de. A PROPOSAL FOR USE OF SOCIAL MEDIA IN TEACHING PHYSICS FOR THE CLASSES OF FIRST YEAR OF HIGH SCHOOL, WITH EMPHASIS ON THE DYNAMICS OF NEWTON. 2016. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básica) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2016.por
dc.identifier.urihttp://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2138-
dc.description.abstractThis work presents an alternative to the teaching of Physics for the first year of high school, with emphasis on the Dynamic teaching and using as a pedagogycal tool social networking WhatsApp. Was applied in a public school with classes in the series proposal, presents all development activities, theoretical and methodological discussion and mainly the results obtained, shows that it is possible to break away from the traditional teaching of kinematics and with excessive mathematical formalism traditional without, however, abandoning what is also important in this form of education and of the mathematical formalism necessary. The use of WhatsApp as a pedagogycal tool is an alternative proposal that caters to the emergence of new forms of communication, something that is quite present in school environments, but are not always used. The results of the application of the work show that in this sense can mitigate also the conflict generated by the excessive use of smartphones in the classroom and have a form of communication and Physical content sharing within and outside of the classroom. Also, features a class based on the proposal and intends to be an element of pedagogical support to physics teaching in classes from first year of high school.eng
dc.description.resumoEste trabalho apresenta uma alternativa para o ensino da disciplina de Física para o primeiro ano do Ensino Médio, com ênfase ao ensino da Dinâmica e utilizando como ferramenta pedagógica a rede social WhatsApp. Foi aplicado em uma escola pública com turmas da série proposta, apresenta todo o desenvolvimento das atividades, a discussão teórica e metodológica e, principalmente os resultados obtidos, mostra que é possível romper com o ensino tradicional de Cinemática e com o formalismo matemático tradicional sem, contudo, abandonar o que é também importante nesta forma de ensino e do formalismo matemático necessário. A utilização do WhatsApp como ferramenta pedagógica é uma proposta alternativa que atende ao surgimento das novas formas de comunicação, algo que está bastante presente nos ambientes escolares, porém nem sempre são aproveitadas. Os resultados da aplicação do trabalho mostram que neste sentido pode-se amenizar também o conflito gerado pela utilização excessiva de smartphones em sala de aula e, ainda, ter uma forma de comunicação e compartilhamento de conteúdo de Física dentro e fora de sala de aula. Também apresenta um roteiro de aulas com base na proposta e se propõe a ser um elemento de apoio pedagógico ao ensino de Física em turmas de primeiro ano do Ensino Médio.por
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-07-24T19:45:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Heterson Luiz de Lara.pdf: 4325372 bytes, checksum: d579504081b71feb827fa104cf18ecaf (MD5) Previous issue date: 2016-09-30en
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSApor
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.departmentEnsino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básicapor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação Profissional em Ensino de Físicapor
dc.publisher.initialsUEPGpor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectEnsino de Físicapor
dc.subjectmídias sociaispor
dc.subjectaprendizagem significativapor
dc.subjectdinâmicapor
dc.subjectNewton.por
dc.subjectPhysics teachingeng
dc.subjectsocial mediaeng
dc.subjectmeaningful learningeng
dc.subjectdynamiceng
dc.subjectNewton.eng
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICApor
dc.titleUMA PROPOSTA DE UTILIZAÇÃO DE MÍDIAS SOCIAIS NO ENSINO DE FÍSICA PARA AS TURMAS DE 1° ANO DO ENSINO MÉDIO, COM ÊNFASE À DINÂMICA DE NEWTONpor
dc.titleUMA PROPOSTA DE UTILIZAÇÃO DE MÍDIAS SOCIAIS NO ENSINO DE FÍSICA PARA AS TURMAS DE 1° ANO DO ENSINO MÉDIO, COM ÊNFASE À DINÂMICA DE NEWTONpor
dc.title.alternativeA PROPOSAL FOR USE OF SOCIAL MEDIA IN TEACHING PHYSICS FOR THE CLASSES OF FIRST YEAR OF HIGH SCHOOL, WITH EMPHASIS ON THE DYNAMICS OF NEWTONeng
dc.title.alternativeA PROPOSAL FOR USE OF SOCIAL MEDIA IN TEACHING PHYSICS FOR THE CLASSES OF FIRST YEAR OF HIGH SCHOOL, WITH EMPHASIS ON THE DYNAMICS OF NEWTONeng
dc.typeDissertaçãopor
Appears in Collections:Programa de Pós - Graduação Profissional em Ensino de Física

Files in This Item:
File SizeFormat 
Heterson Luiz de Lara.pdf4.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.